۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۶۰۹۳۱۹

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۱۹ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۱۹ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
بانک مرکزی در راستای تنویر افکار عمومی اعلام کرد: تسهیلات ساخت مسکن حدود ۶۰ درصد افزایش یافته و ویژگی آن قابل انتقال به خریدار است.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۱۹ خرداد ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

رشد ۲ هزار و ۹۲۰ واحدی شاخص بورس تهران
 
براساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه ۱۹ خرداد ۹۸ با افزایش ۲ هزار و ۹۲۰ واحد به رقم ۲۲۹ هزار و ۸۰۸ واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار به ۸۷۲ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز شاخص کل با معیار هم‌وزن ۱۵۳۴ واحد رشد کرده و به رقم ۵۵ هزار و ۹۷۶واحد رسید.

امروز معامله‌گران بورس اوراق بیش از ۴ میلیارد برگه بهادار سهام و حق تقدم در قالب ۲۹۱ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۴۷۱ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی با رشد ۸۲۹ واحد به رقم ۶۵ هزار و ۲۷۵ واحد رسید.

همچنین شاخص قیمت با معیار هم‌وزن ۱۰۵۵ واحد افزایش یافته و به رقم ۳۸ هزار و ۴۹۶ واحد رسید.

شاخص آزاد شناور نیز با رشد ۳ هزار و ۹۳۵ واحد به رقم ۲۶۰ هزار و ۸۲۸ واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس ۲ هزار و ۱۳۴ واحد رشد کرده و به رقم ۱۷۰ هزار و ۶۳۴ واحد رسید.

شاخص بازار دوم بورس با افزایش ۵ هزار و ۸۹۳ واحد به رقم ۴۵۱ هزار و ۲۰۸ واحد رسید.

امروز نماد‌های فولاد، وبملت، رمپنا، کچاد، حکشتی، خودرو در تقویت شاخص بورس مؤثر بودند و نماد بفجر در کاهش شاخص بورس مؤثر بوده است.

امروز نماد‌های پربیننده در بورس اوراق بهادار در گروه شرکت‌های بانک، خودرویی، قطعات خودرو بوده‌اند.

نماد‌های پربیننده شامل وتجارت مربوط به بانک تجارت با قیمت هر سهم ۴۳۹ ریال، خساپا مربوط به سایپا با قیمت هر سهم ۱۷۰۵ ریال، وبملت مربوط به بانک ملت با قیمت ۳ هزار و ۹۱۸ ریال، خلنت مربوط به لنت ترمز ایران با قیمت ۴۸ هزار و ۲۱۵ ریال، خودرو مربوط به ایران خودرو هر سهم ۴ هزار و ۹۲۳ ریال،‌های وب مربوط به داده گستر عصر نوین ۶ هزار و ۷۴۶ ریال، خپارس مربوط به پارس خودرو، وبصادر مربوط به بانک صادرات از نماد‌های پربیننده بورسی بوده‌اند.

بنا به این گزارش، امروز در فرابورس ایران شاخص کل ۳۱ واحد افزایش یافته و به رقم ۲ هزار و ۹۲۷ واحد رسید.

ارزش روز بازار اول ودوم فرابورس به ۱۶۴ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران فرابورس بیش از ۱.۳ میلیارد سهام و حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۱۷۲ هزار نوبت معامله و به ارزش ۷۵۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماد‌های مؤثر در تقویت شاخص فرابورس مربوط به دماوند، دکپسول، ذوب، حخزر، سمگا، کرمان بوده‌اند و نماد مارون مربوط به پتروشیمی مارون بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته است.

امروز نماد‌های پربیننده فرابورس مربوط به ذوب‌آهن اصفهان، ریل‌پرداز سیر، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، توسعه و عمران استان کرمان، صنایع کاغذ پارس، پتروشیمی زاگرس و کشت و صنعت شهداب ناب خراسان بوده‌اند.

امروز با پیام ناظر بازار، نماد‌های پکرمان مربوط به گروه صنعتی بارز، فروس مربوط به فروسیلیس ایران، کسعدی مربوط به کاشی سرامیک سعدی، وآذر مربوط به سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان، خگسترح مربوط به حق تقدم گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو با پیام ناظر متوقف شدند.

همچنین با پیام ناظر بازار نماد کرازی، شیشه دارویی رازی، بکاب مربوط به صنایع جوشکاب یزد، تکنو مربوط به مهندسی تکنوکار، دکوثر مربوط به داروسازی کوثر، تنوین مربوط به تأمین سرمایه نوین، همراه مربوط به ارتباطات سیار ایران نیز با پیام ناظر بازگشایی شدند.

نماد شپاکسا مربوط به شرکت پاکسان متوقف شد و نماد کنور مربوط به توسعه معدنی و صنعتی صبانور، کچاد مربوط به معدنی و صنعتی چادرملو، قثابت مربوط به تولیدی و صنعتی ثابت ایران نیز بازگشایی شدند.

نماد سبهان مربوط به سیمان بهبهان، نماد فلوله مربوط به لوله و ماشین‌سازی ایران، نماد کپارس مربوط به حق تقدم شرکت کاشی پارس نیز بازگشایی شدند.
____________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش قیمت نسبت به آخرین قیمت‌های روز قبل در قیمت ۴ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۳۵۸ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان، ربع‌سکه یک میلیون و ۶۴۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۸۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۴۰.۵ دلار معامله می‌شود.

صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان است.
____________________________

افزایش ۶۰درصدی تسهیلات ساخت مسکن
 
بانک مرکزی اعلام کرد که تسهیلات ساخت مسکن حدود ۶۰ درصد افزایش یافته و قابل انتقال به خریدار است.

برخی رسانه‌ها اظهارات رییس کل بانک مرکزی در خصوص افزایش ۶۰ درصدی تسهیلات ساخت مسکن را در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی به عنوان افزایش تسهیلات خرید مسکن مخابره کرده اند که به منظور رفع ابهامات ایجاد شده به اطلاع هموطنان گرامی می‌رساند؛ آنچه که رییس کل بانک مرکزی درجلسه امروز اعلام کرد افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن بوده است که ویژگی آن قابل انتقال بودن به خریداران است.
____________________________

بلیت قطار‌های مسافری ۲۲ درصد گران شد

میرحسن موسوی، معاون مسافری شرکت راه آهن گفت: از ۱۵ خرداد با توجه به مصوبه شورای عالی ترابری به طور میانگین ۲۲ درصد افزایش یافته است.

همچنین محمد رجبی، رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی نیز اعلام کرد این افزایش نرخ بلیت قطار، فعلاً مشمول قطار‌های حومه‌ای نخواهد شد.

با این حال در مصوبه شورای عالی ترابری، از شرکت راه آهن خواسته شده تا تراز مالی شرکت‌های حمل و نقل ریلی را در نشست آتی این شورا ارائه دهد تا اعضا بتوانند درباره افزایش قیمت بلیت قطار‌های حومه‌ای تصمیم گیری و اظهار نظر کنند.
 
نرخ جدید بلیت قطار‌های مسافری از مبدأ تهران به مقاصد مشهد، اهواز، شیراز و تبریز

قیمت جدید بلیت قطار در برخی مسیر‌های پر تردد برای انواع قطار‌ها به این شرح است:

قطار تهران-مشهد ۴ ستاره سبز ۱۲۳ هزار و ۵۰ تومان

قطار تهران-مشهد ۳ ستاره ۴ تخته از ۹۴ هزار و ۸۵۰ تا ۱۰۶ هزار و ۷۰۰ تومان

قطار تهران-مشهد ۴ ستاره ۴ تخته از ۱۰۶ هزار و ۳۰۰ تا ۱۲۵ هزار و ۸۵۰ تومان

قطار تهران-مشهد ۳ ستاره ۶ تخته ۶۷ هزار و ۶۰۰ تومان

قطار تهران-مشهد ۳ ستاره اتوبوسی از ۵۵ هزار و ۵۰۰ تا ۶۲ هزار تومان

قطار تهران-اهواز ۴ ستاره ۴ تخته ۱۱۳ هزار و ۶۵۰ تومان

قطار تهران-اهواز ۳ ستاره ۴ تخته ۱۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان

قطار تهران-اهواز ۳ ستاره ۶ تخته ۸۰ هزار تومان

قطار مسافری تهران-شیراز ۳ ستاره ۴ تخته ۱۳۱ هزار و ۱۱۵ تومان

قطار مسافری تهران-شیراز ۴ ستاره ۴ تخته از ۱۴۵ هزار و ۵۰۰ تا ۱۶۶ هزار و ۵۰ تومان

قطار مسافری تهران-تبریز ۳ ستاره ۴ تخته از ۹۰ هزار و ۸۰۰ تا ۹۵ هزار و ۸۵۰ تومان

قطار مسافری تهران-تبریز ۲ ستاره ۶ تخته ۴۷ هزار و ۸۰۰ تا ۵۲ هزار و ۴۰۰ تومان
____________________________

ترخیص ۷۸ درصد کاغذ‌های اظهار شده در گمرک
 
مهرداد جمال ارونقی، معاون امور گمرکی و فنی گمرک در مورد انباشت هزار تن کاغذ در گمرکات و اینکه گفته شد، کاغذ مشمول ارز دولتی شده، اما هنوز با نرخ نیمایی محاسبه می‌شود، اظهار کرد: مبنای محاسبه حقوق ورودی تمامی کالا‌های وارده و تامین شده با ارز بانکی، نیما و حتی سنا طی گروه‌های کالایی ۱ و ۲ با نرخ ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می‌شود. اینکه ممکن است چنین تفسیر شود که گمرک مبنای محاسبه خود را بر پایه ارز نیمایی قرار داده است، صحت ندارد.

معاون امور گمرکی و فنی گمرک افزود: مطابق دستورالعمل شماره ۶۶۶۴۹/ ۶۰ مورخ ۹۸/۲/۳۱ وزیر صنعت، معدن و تجارت، تعداد ۵۵۰ ردیف کد تعرفه از جمله کاغذ‌های دارای کد تعرفه ۴۸۰۱۰۰۰، ۴۸۰۲۵۵۰۰، ۴۸۰۲۵۷۰۰ در تغییر گروه‌بندی کالایی از گروه اول به گروه دوم کالایی منتقل شده اند.

وی با تاکید بر اینکه قبل از صدور این دستورالعمل، کاغذ‌های تحت ردیف تعرفه فوق در گروه کالایی اول قرار داشتند و خرید آن‌ها نیز با ارز دولتی تامین شده است، گفت: چنانچه در زمان ترخیص، ثبت‌سفارش اخذ شده با ارز دولتی باشد، مطابق مفاد دستورالعمل مذکور، واردکنندگان ملزم به پرداخت یا تعهد پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز (ارز دولتی به نیمایی) به بانک عامل خواهند بود که در صورت تاییدیه بانک عامل، تشریفات ترخیص این گونه کاغذ‌ها صورت خواهد گرفت.

ارونقی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تا امروز تعداد ۱۲۲۵ فقره اظهارنامه جهت انواع کاغذ‌های روزنامه و چاپ و تحریر ردیف تعرفه‌های ۴۸۰۱، ۴۸۰۲، ۴۸۱۰ و ۴۸۱۱ به وزن بیش از ۱۳۶ هزار تن به گمرکات کشور اظهار شده است، بیان کرد: از مجموع این تعداد، محموله مربوط به ۸۸۳ فقره اظهارنامه تنظیمی به وزن بیش از ۱۰۷ هزار تن از گمرک ترخیص شده‌اند.

به گفته معاون فنی و امور گمرکی گمرک، در تغییر گروه کالایی، هیچ مبلغ مازادی توسط گمرک اخذ نمی‌شود، لیکن تاییدیه بانک عامل مبنی بر وصول مابه‌التفاوت نرخ ارز، از نظر گمرک ضروری است. با این وجود باید توجه داشت تغییر گروه همان گونه که بار‌ها اعلام شده، گمرک وفق قانون نمی‌تواند در مورد کالا‌هایی که به گمرک اظهار نشده اقدام خاصی انجام دهد و مسئولیتی در این باره متوجه گمرک نیست.
____________________________

سپرده‌های بانکی ۳۲ درصد بیشتر شد
 
بانک مرکزی آمار مانده سپرده‌ها و تسهیلات بانکی تا پایان بهمن ماه سال گذشته را اعلام کرده که بر این اساس، مانده کل سپرده‌ها در پایان بهمن‌ماه سال گذشته بالغ بر ۲۰۲۲.۳ هزار میلیارد تومان است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل از آن ۴۹۰ هزار میلیارد تومان رشد داشته و به این ترتیب، مانده سپرده‌های بانکی در زمان مذکور ۳۲ درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر، این رقم نسبت به پایان سال پیش از آن نیز افزایش ۳۷۶ هزار میلیارد تومانی داشته که بر این اساس مانده سپرده‌ها در پایان بهمن ماه سال گذشته نسبت به پایان سال ۱۳۹۶ معادل ۲۲.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این در حالی است که بیشترین مبلغ سپرده‌های جذب شده تا این مدت مربوط به استان تهران با مانده ۱۱۳۶.۷ هزار میلیارد تومان و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل ۵،۲۸۰ میلیارد تومان است.

بر اساس این آمار، پس از استان تهران نیز استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، فارس، خوزستان و آذربایجان شرقی بیشترین جذب سپرده را داشته‌اند.

تهران در تسهیلات هم اول شد

در بخش تسهیلات دریافتی نیز، مانده کل تسهیلات رقمی بالغ بر ۱،۴۵۷ هزار میلیارد تومان است که نسبت به مقطع مشابه سال گذشته، ۳۰۴ هزار میلیارد تومان معادل ۲۶.۴ درصد افزایش داشته است و نسبت به پایان سال پیش از آن نیز ۱۹۸ هزار میلیارد تومان معادل ۱۵.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر، در بخش تسهیلات دریافتی نیز بیشترین مبلغ تسهیلات پرداخت شده مربوط به استان تهران با مانده ۹۴۷.۸ هزار میلیارد تومان و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل ۵،۰۳۰ میلیارد تومان است.

همچنین استان‌های اصفهان با بیش از ۵۴ هزار میلیارد تومان و خراسان رضوی با ۴۶ هزار میلیارد تومان بیشترین میزان تسهیلات را پس از استان تهران به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس این آمار، نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی، ۸۰.۲ درصد است که نسبت به پایان بهمن ماه ۱۳۹۶ و پایان اسفند ۱۳۹۶ به ترتیب ۳.۷ و ۵.۲ واحد درصد کاهش را نشان می‌دهد و این نسبت در استان تهران ۹۱.۹ درصد و در استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۰۷.۴ درصد است.

لازم به ذکر است یکی از علل مهم بالا بودن رقم تسهیلات و سپرده‌ها در استان تهران استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات تولیدی سایر استان‌ها در استان تهران بوده که عمده فعالیت‌های بانکی آن‌ها از طریق شعب بانک‌ها و مؤسسات اعتباری استان تهران انجام می‌شود. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات